Organizacja badań obserwacyjnych i klinicznych

Jednym z największych rynków na świecie jest rynek produktów medycznych. Są z nim związane branża medyczna i farmaceutyczna. W każdej z nich istnieją nie tylko międzynarodowe korporacje, ale też duże i średniej wielkości firmy, stawiające na innowacje i opracowywanie nowych rozwiązań. Każde z nich musi jednak przejść skomplikowaną procedurę dopuszczania na rynek, a następnie być monitorowane z uwagi na to, że chodzi tutaj o zdrowie i jakość życia wielu milionów ludzi. Dlatego firmy medyczne i farmaceutyczne rocznie prowadzą setki badań obserwacyjnych, klinicznych, epidemiologicznych, edukacyjnych i PMS. Część przeprowadzana jest i analizowana przez instytucje medyczne. Część organizują i przeprowadzają profesjonalne agencje badawcze.

 

Organizacja i prowadzenie badań obserwacyjnych

Zwykło się uważać, że firmy badawcze zajmują się badaniami rynku i opinii oraz badaniami marketingowymi. Istnieją jednak na polskim rynku firmy badawcze oferujące usługi z dziedziny farmacji i medycyny. Są to najlepsze agencje badawcze. Ich pracownicy są specjalistami nie tylko w organizowaniu i przygotowywaniu badań obserwacyjnych, badań klinicznych, badań edukacyjnych i PMS, ale też w opracowywaniu statystycznym ich wyników. Najważniejsze dla firm farmaceutycznych i medycznych poszukujących odpowiedniego wykonawcy jest sprawdzenie referencji. Tylko tak upewnić można się co do rzetelności i solidności takiej agencji. Ponadto dobrym pomysłem jest też zorganizowanie spotkania z zespołem statystyków danej firmy. Muszą to być nie tylko biostatystyce, ale też bioinformatycy, najlepiej z doświadczeniem akademickim. Ich podstawowym zadaniem będzie przygotowanie formularzy eCRF, opracowanie systemu wprowadzania i sprawdzania danych, kodowania zdarzeń niepożądanych i najlepszych w danym przypadku metod analizy statystycznej.

 

Realizacja badań obserwacyjnych oraz klinicznych

W porównaniu do badań obserwacyjnych, badania kliniczne są dużo bardziej czasochłonne i droższe. Mogą trwać wiele miesięcy. W związku z tym ich organizacja i realizacja to również długotrwały i skomplikowany proces, wymagający koordynacji przez najlepszych specjalistów. To znacząca, ale zdecydowanie opłacalna inwestycja. Dlatego jednym z jej kluczowych elementów powinien być wybór firmy badawczej posiadającej niezawodny i nowoczesny system do obsługi badań klinicznych eCRF. Powinien on umożliwiać pracę online, za pośrednictwem urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych, posiadać moduły statystyczne, analizy wpisów, sprawdzania poszczególnych wpisów, komunikacji badaczy itd. Ponadto powinien on być jasny, czytelny, atrakcyjny graficznie i prosty w obsłudze. Wszystko po to, by lekarz-badacz jak najmniej czasu spędzał na przyzwyczajaniu się do jego obsługi (powinno do tego wystarczyć jedno szkolenie).

badania rynku medycznegobadanie rynku medycznegobadania obserwacyjnepharmaceutical market researchhealthcare market researchbadania dla farmacjimedical market research