Propozycja dla biznesu

Badania statystyczne nie muszą kojarzyć się jedynie z Głównym Urzędem Statystycznym, TERYT-em, BDL i innymi bazami. To też nie tylko badania opinii, badania ewaluacyjne, czy badania społeczne. Prowadzi się je nie tylko dla instytucji naukowych i instytucji publicznych. Statystyka jest też niezwykle istotna dla sektora gospodarczego. Dla managerów i przedsiębiorców. Statystyka w postaci wyników badań marketingowych i badań rynku zapewnia dane niezbędne do właściwego zarządzania firmą. Do podejmowania decyzji strategicznych.

 

Co badać i jak

W związku z ciągłym postępem badania rynku to dosyć różnorodna tematyka. Można je podzielić, w sposób podstawowy na:

  • Strategii marketingowej;
  • Struktury rynku;
  • Segmentacji rynku.

 

Badania klienta:

  • Określanie grupy docelowej;
  • Satysfakcja klienta;
  • Preferencji zakupowe.

 

Badania produktu:

  • Insight’y konsumenckie;
  • Testy konsumenckie.

 

Badania marki:

  • Kapitału;
  • Rozpoznawalności;
  • Szumu medialnego;
  • Reklamy.

 

Zatem nie ograniczamy się do badania samego rynku. Zawsze musimy brać pod uwagę klienta, produkt, samą firmę i jej bezpośrednie otoczenie. Możemy analizować prawie wszystko, dlatego obowiązuje polityka umiaru. Nie można dopuścić do tego, że w jednym czasie chcemy zbadać wszystko, nadrabiając zaległości z kilku, a nawet kilkunastu lat. Podstawą jest rozwaga. I wybór właściwej agencji badawczej, której pracownicy skonstruują za nas projekt badawczy bądź też doradzą, jak to zrobić.

Różnorodność dotyczy też metod badawczych. W badaniach społecznych i badaniach rynku występują jednak pewne standardy. Po wpisaniu do wyszukiwarki hasła „badania rynku” na pewno pojawi się gdzieś odnośnik do mystery shopping, czyli metody znanej jako tajemniczy klient. Ponadto zauważalne są pewne trendy, związana z racjonalnością rozwiązań. Dla przykładu: raczej nie zleca się tradycyjnych ankiet papierowych, kiedy bada się sam rynek, a w analizie sensorycznej, a więc części badań produktu, nie wykorzysta się CATI, czy CAWI, tylko fokus i analizę ekspercką. Tu znowu przyda się konsulting ze strony firmy badawczej i jej analityków.

 

Badania produktu jako przykład badań rynku

Co prawda bez klienta nie ma przedsiębiorstwa, ale ten klient musi otrzymać ofertę, zatem produkt jest równie ważnym elementem badań. Wystarczy nietrafiony kolor opakowania, drobna zmiana w składzie, zmiana kanału dystrybucji, by zepsuć więź jaką produkt łączy klienta z firmą. Najpierw trzeba zbadać, jak na obecne produkty reagują stali klienci i potencjalni konsumenci. Trzeba poznać ich oceny, poznać ich oczekiwania dotyczące ceny, opakowania, składu, nazwy. Następnym etapem jest sprawdzenie, czy spełniono oczekiwania. Można też, dzięki testom konsumenckim, dowiedzieć się, czy warto wprowadzać nowy produkt na rynek.

oprogramowanie do CATIoprogramowanie CATIoprogramowanie dla CATICATICATI-Systemoprogramowanie CATI-Systembadania klientabadania produktubadania marki