W jaki sposób przeprowadza się projekt medical market research?

Badania rynku leków to specyficzny rodzaj badań, który prowadzi się z myślą przede wszystkim o podmiotach działających w szeroko pojętej branży farmaceutycznej. Angażuje się do nich nie tylko farmaceutów czy lekarzy, ale często również pozostałych członków medycznego personelu i przede wszystkim samych pacjentów. Wszystko po to, by sprawdzić, czy np. dany lek cieszy się odpowiednim poziomem zaufania na rynku.

Istota medical market researchu

Obecnie o lekach mówi i słyszy się najczęściej podczas obserwowania medialnych przekazów. Reklamy preparatów farmaceutycznych są jedną z najczęściej pojawiających się grup reklam zarówno w telewizji, jak i radiu czy prasie. Dzieje się tak, ponieważ jest to najszybsza droga dotarcia do masowego klienta. Jednocześnie konkurencja w tej branży bywa dość duża, zależnie od rodzaju leków i trzeba się w pewien sposób wyróżnić.

Rynek farmaceutyczny jest dziś w Polsce niezwykle rozbudowany, a liczba preparatów dostępnych bez recepty bywa czasem zaskakująca. Badania rynku leków potrzebne są po to, by sprawdzić, jak pacjenci odbierają konkretny preparat. Pozostałe cele badań to m.in.:

  • poddanie testowi ceny, nazwy i opakowania,
  • poznanie rekomendacji farmaceutów,
  • poznanie zwyczajów lekarzy odnośnie przepisywania leków.

Czasem wypromowanie nowego leku bywa trudne i kłopotliwe, zwłaszcza, gdy konkurencja jest bardzo silna. Nie jest to jednak zadanie nie do wykonania.

Jak przeprowadza się badanie rynku leków?

Ten rodzaj badań zazwyczaj przeprowadza się na pacjentach, którzy zmagają się z konkretnymi schorzeniami. Trzeba więc pozyskać od nich informacje na temat dotychczasowych doświadczeń ze stosowanymi preparatami – a dokładniej, jakie objawy miały złagodzić i czy rzeczywiście okazały się skuteczne.

Najbardziej popularne są badania jakościowe, które przybierają postać grupowych bądź indywidualnych badań fokusowych. W trakcie ich trwania pacjenci wypowiadają się na temat wskazanego leku. Opowiadają o jego skuteczności, problemach z zażywaniem czy o skojarzeniach z konkretną marką.

Często przeprowadza się też badania ilościowe:

  • CAWI – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony www,
  • CATI – wywiad wspomagany telefonicznie,
  • CAPI – wywiad z użyciem mobilnej aplikacji na telefonie.

Dzięki zgromadzonym na ich podstawie wynikom można określić skalę i wielkość zmiennych, np. po jaki preparat dany pacjent sięga częściej.

Medical media research to badania, do których warto też zaangażować lekarzy i farmaceutów, ponieważ to często oni podpowiadają niezdecydowanym pacjentom, jaki lek wybrać.