Jaką rolę na rynku farmaceutycznym odgrywają badania kliniczne?

Rynek medyczny

Choć to badania kliniczne mają kluczowe znaczenie dla rozwoju firm farmaceutycznych, samo ich prowadzenie okazuje się niejednokrotnie sporym wyzwaniem. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że wiele do życzenia pozostawia sama infrastruktura takich badań. Na szczęście, dochodzi do wielu zmian w tym zakresie.

 

Cel badań klinicznych

Badania kliniczne wydają się niezbędne nie tylko wówczas, gdy poszukujemy nowych metod diagnostycznych ułatwiających rozwój medycyny. To także cenne wsparcie dla farmacji, gdzie badania leków są nieuniknione, jeśli marzy się o uzyskaniu zgody na sprzedaż danego preparatu. Niestety, do pewnego momentu świadomość niezbędności nie była poparta wiedzą na temat technik realizacji analiz dla farmacji.

Warto jednak pamiętać i o tym, że zyski czerpią również pacjenci. Wielu z nich nie jest nastawionych przychylnie do samych koncernów farmaceutycznych, nie da się jednak ukryć, że każde kolejne badanie przybliża nas do rozwiązania problemu chorób, które jeszcze jakiś czas temu czyniły nas osobami bezradnymi.

 

Specyfika badań dla firm farmaceutycznych

Dziś mówimy o przynajmniej dwóch rodzajach badań klinicznych. Pierwsze są wykonywane na potrzeby firm biotechnologicznych, drugie zaś – koncernów farmaceutycznych. Różnice występujące między nimi nie są jednak znaczące.

  1. Koszt badań na potrzeby firm biotechnologicznych jest wyższy niż ma to miejsce w przypadku analiz dla farmacji, co jest konsekwencją wyższego kosztu samej terapii.
  2. Badania wykonywane na potrzeby przemysłu farmaceutycznego dotyczą zwykle większej grupy pacjentów.
  3. Firmy farmaceutyczne produkują tańsze leki pozwalające na walkę z chorobami znajdującymi się w mniej zaawansowanym stadium.
  4. Badania dla przemysłu biotechnologicznego ciągle wiążą się z większą niepewnością, co do ewentualnego ryzyka z nimi związanymi (tu zwraca się uwagę przede wszystkim na toksyczność i ewentualne skutki uboczne).

 

Mity i sposoby walki z nimi

Przez ostatnie lata nagromadziło się wiele mitów na temat badań leków, z którymi muszą walczyć same koncerny. Najpoważniejszy wiąże się z ich kosztem i to właśnie świadomość jego istnienia sprawia, że nie każda firma decyduje się na ich przeprowadzanie. Oczywiście, koszt taki jest faktem i nie można temu zaprzeczyć, spoglądanie na badania kliniczne tylko przez jego pryzmat jest jednak sporym błędem.

Polskie firmy nie muszą dziś realizować badań jedynie z własnych pieniędzy. Istnieje wiele sposobów ich dofinansowania, z których mogą skorzystać. Nie bez znaczenia jest i to, że nie muszą nawet wykonywać ich samodzielnie, z pomocą przychodzą im bowiem firmy badawcze dysponujące odpowiednią wiedzą i umiejętnościami.

Nie ulega też wątpliwości, że koszty takiej inwestycji szybko się zwracają i to właśnie ten argument wydaje się mieć dziś kluczowe znaczenie. To właśnie na innowacyjność stawiają zarówno klienci, jak i potencjalni kontrahenci, nie można przy tym zapominać, że polskie firmy nie działają w próżni. Jeśli popełnią błąd, wykorzysta go zagraniczna konkurencja, która nie boi się inwestowania w badania.

badania rynku medycznegobadanie rynku medycznegobadania obserwacyjnepharmaceutical market researchhealthcare market researchbadania dla farmacjimedical market research